Alla inlägg under augusti 2012

Av Leo - 1 augusti 2012 13:17

 


Så kom sommaren och snart är den över... Äntligen fanns det tid och ork för nytt blogginlägg.

Våren var som vanligt intensiv med jobbproduktioner, sommaren har varit intensiv med trädgården - vi har ju stort grönsaksland och jag har sått MÅNGA sommarblommor. Sedan har det tillkommit ännu en arbetsuppgift - broholmersällskapets valphänvisning.

Valphänvisningen tar mycket tid - i alla fall om man gör den som jag, med så snabba och utförliga svar som möjligt. Och det är många som mailar! Tro inte att jag klagar, jag tycker det är jätteroligt! Det är roligt att det är så många som är intresserade.

Men det tar tid från bloggandet, så det kanske inte blir inlägg lika ofta som tidigare.

Här kommer i alla fall en del bilder från Leos sommar än så länge!


 


Här är vi i Wanås slottspark i Knislinge.


 


Leo är inte längre på dagis, men vi har en deal med Nettan (Leos fantastiska f.d dagmamma) att hon i stället kommer och rastar Leo här hemma. Det funkar eftersom vi bor så nära varandra. Leo är en broholmer, och broholmern är en ras som kanske mer än andra hundar vantrivs med att vara ensam. Jag tror att pga detta så går Leos bilåkande bättre. Hur då?, tänker ni nog...

Jo, Leo har ju aldrig varit så förtjust i att åka bil. När han var yngre darrade han och tyckte det var synnerligen obehagligt. Åksjuka ligger i rasen, men brukar bli bättre när hunden blivit lite äldre. När han började vara hemma i stället för på dagis och Nettan kom hem och rastade honom och sedan lämnade honom, tror jag han lärde sig en sak. När han åker bil får han vara med oss och slipper vara ensam. För är det något en broholmer tycker är värre än att åka bil, så är det att vara ensam.

Han klarar förstås av att vara ensam i fyra timmar, inget är uppätet eller förstört, men jag tror att han ylar...

Vi upptäckte detta märkliga fenomen med bil vs ensamhet när Olof bytte till sommardäck på min bil i april. Han hade bakdörrarna öppna av någon anledning, och helt plötsligt satt Leo i bilen och vägrade gå ur! Och så har det varit sedan dess. Vi får locka med riktigt gott godis om han ska gå ur bilen. Det är inga problem att få ut honom när vi nått vår destination, men om bilen står på tomten med öppna dörrar och vi egentligen inte ska iväg får vi locka ut honom med godis eller favoritleksaken.   


 


Vi har även i år varit på bilsemester. Denna gång stannade vi i Stockholm med omnejd. Bland annat bodde vi på bed&breakfast på Tullgarns värdshus som ligger alldeles intill slottet. Det kan jag rekommendera! De har ett "hundrum" och i detta bodde vi. Det var fint att se Leo i omgivningar som han egentligen borde bott i - han är ju en slottshund!   


     


Vi gjorde bland annat en utflykt till vackra Trosa. Dagen efter tittade vi in till Marianne och Gaia. Gaia är ju Leos tjej... Det var populärt!


   


Han har börjat "grova till sig" lite mer nu, vår fina kille. I vintras upptäckte vi genom avföringsprov att Leo hade en parasit som heter Giardia. Han magrade nämligen en del, och hade ingen matlust. Som tur var blev han frisk av medicinen, och nu äter han oftast med god aptit!

Detta inlägg avslutar jag med en fin bild på mina killar. Det är förstås taget vid Ravlunda skjutfält - vår favoritplats.


 

Ovido - Quiz & Flashcards