Direktlänk till inlägg 3 juli 2011

Nu är det minsann slut med torrfoder!

Av Leo - 3 juli 2011 17:28

    

Nu är Leo snart 14 månader. Det var ett tag sedan jag skrev om hans hälsostatus, så det tänkte jag göra i det här inlägget.

Vi har ju tampats en hel del med hans utslag, och nu senast gick han på en "dunderkur" på 20 dagar. Kuren var slut i början på maj då Leo bodde hos Lollo och Martin och kusinerna. Jag tror det är tredje antibiotikakuren han har fått, och allt detta innan ett års ålder...

När jag första gången upptäckte hans utslag bytte jag till ett torrfoder med hög proteinhalt och utan vete (Precept Plus), för att se om det blev bättre. Jag ville egentligen byta till färskfoder, men veterinären avrådde. När Leo var ca 10 månader började han äta Orijen som funkade bra för hans syskon som hade liknande problem. Fast efter en dryg månad rasade hans mage ihop totalt. Han fick diarréer och om det var korvar som kom ut var de lösa. Och vilka korvar! Herregud att en hund kan bajsa så mycket! Nog för att Leo är en stor hund, men korvarna... Och säkert fyra gånger om dagen. Jag märkte också att han började magra av (förstås! Han kan ju inte ha tagit upp någon näring alls!), och som om inte detta skulle vara nog började dessutom utslagen komma tillbaka...



Då kände jag bara att nu fick det vara nog!

Jag beslöt mig för att gå på min magkänsla och göra bytet till färskfoder som jag ville göra när han var fyra månader, trots att veterinären inte tyckte det.

Sagt och gjort - färskfoder (Bravo) inhandlades tillsammans med lite kosttillskott eftersom han var så avmagrad. Jag fasade över sakta. Det är viktigt när man byter foder, oavsett vad man byter till/från.

Det tog inte lång tid så märkte jag att hans päls blev blankare. Sedan att slemhinnorna i ögonlocken som tidigare varit ganska röda nu var rosa och fina. Han slutade klia sig. Han började gå upp i vikt. Sedan två veckor tillbaka äter han endast färskfoder med kosttillskott. Och nu äntligen har magen börjat reparera sig, avföringen har antagit rätt form och ut kommer säkert bara hälften av det som kom ut tidigare.

Dessutom har vi nu en kille här hemma som sitter och tittar på när man förbereder maten åt honom. Och som äter den även om det är tidigt på morgonen. Underbart!

Han har haft ett utslag högt upp på insidan av ena låret som inte riktigt velat ge med sig trots alla antibiotikakurer. Det är helt borta nu!

Det ska bli spännande när vi ska till veterinären nästa gång och han ska kolla Leos öron. Det skulle inte förvåna mig om svampinfektionen han haft i ena örat även den har med felaktig utfodring att göra!

Jag hoppas förstås att han fortsätter att må så bra av färskfodret som han uppenbarligen gör nu.


När jag ville göra bytet hade jag kontakt med några foderkunniga personer på forumet AlltOmHundar som hjälpte mig och lärde mig om näringslära för hundar. Det gjorde att jag också letade mycket information själv. Stort tack till er för hjälpen, ni vet vilka ni är!

Jag lärde mig bl.a (vilket ju egentligen är helt logiskt och jag borde kommit på det själv) att torrfoder är förstås inte det ultimata för hunden. Det är det ultimata för hundägaren eftersom det är den enklaste lösningen för oss (både i hantering och förvaring) på foder åt ett djur. Det är processat på ett sätt som verkligen inte är till för levande organismer!    Så nu har jag avreagerat mig tillräckligt.   


Om du som läser detta har hund med hudproblem, tycker jag att du ska prova ge färskfoder om du har möjlighet. Det är inte dyrare än ett bättre torrfoder, men man måste ha mycket plats i frysen alternativt en extra frysbox.


Torrfoder kommer nog ALDRIG över tröskeln här igen!

Nog om detta elände...nu till lite bilder...



En midsommardans med mamma i det gröna. Små grodorna, kanske...  

    


Han bara ÄLSKAR att spela fotboll!



Leo är - jag vill inte kalla honom egocentrisk - lite besittningsfixerad när det gäller fotbollar. Jag brukar ha två sedan han var valp för att lätt få honom att släppa den ena för den andra och på så sätt lära honom loss. Han är duktig på losskommandot nu, men han vill ha ALLA BOLLAR!

Han har blivit en riktigt bra målvakt. Kolla här!


       

Och när man spelat så mycket fotboll, blir man lite trött och måste vila en stund...


 

 
 
Ingen bild

Marianne oGaia

8 juli 2011 16:12

Vilka härliga bilder på Leo! Skicklig fotograf.... eller är det kameran? Min kamera hinner aldrig med, det blir en svans eller öra om inte Gaia står still.

 
Linda

Linda

8 juli 2011 20:31

Spännande att läsa om dina slutsatser gällande torrfoder! Jag skulle gärna byta, men jag är för lat...

http://www.pudlarna.se

 
Ingen bild

Sara

22 juni 2013 08:16

Vi har också en Leo som vi i flera år hade jätteproblem med. Allergier, klåda, utslag, magproblem. Olika dyra veterinärfoder innan vi till slut provade färskfoder och alla problem försvann. Nu ger vi Musch Barf till honom. Svårt att hitta i så många butiker ännu, men bor man i Uppsala kan man handla från http://www.foderboxen.se/ eller www.fyrislundhunddagis.se

Leo

30 augusti 2013 00:33

Vad skönt för er att det funkade med färskfoder! Vår Leo får numera Vom og hundemat eller Sund hundmat som inte innehåller något som helst spannmål. Det är mycket bra foder som är ganska lätta att hitta!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Leo - 24 oktober 2013 18:43

Det här året har varit ett fint år vädermässigt. Först den bästa sommaren på jättelänge och så en varm, härlig indiansommar. Olof har tagit fina bilder på Leo idag när de var vid havet. Tänk er - oktober är snart slut och vi har femton grader varmt...

Av Leo - 28 januari 2013 11:19

Äntligen kommer ett nytt inlägg! Igår fick jag fina bilder på Leo av Olof som han tog häromdagen. Bra start på året, eller hur?    Lägg särskilt märke till bilden i bilen. Om en bildörr är öppen går han in och sätter sig. För ett och ett halvt år...

Av Leo - 1 augusti 2012 13:17

  Så kom sommaren och snart är den över... Äntligen fanns det tid och ork för nytt blogginlägg. Våren var som vanligt intensiv med jobbproduktioner, sommaren har varit intensiv med trädgården - vi har ju stort grönsaksland och jag har sått MÅ...

Av Leo - 1 april 2012 14:00

    Idag har Leo varit med om något märkligt. Han har blivit mentaltestad.    Ja, faktiskt! Det är inget aprilskämt! Och det var kul! Leo, Olof och jag kom till Tollarps brukshundsklubb kl.7.40. DET är nog aprilskämtet i det hela. En söndagsmo...

Av Leo - 31 mars 2012 13:11

Återigen är det ett tag sedan det skrevs något på den här bloggen...    Många ursäkter finns det, men vi kan väl enkelt säga så här: det är mycket nu - på alla plan. Och så fördjupar jag mig inte i det.   Förra helgen var Leo och jag på broholmer...

Ovido - Quiz & Flashcards