Alla inlägg under juli 2011

Av Leo - 11 juli 2011 11:39

       

Leo har fått en ny leksak. Det är en mjuk frisbee av gummi. Oj, vad han älskar den. Det tog oss två gånger att säga frisbee, sedan visste han mycket väl vad det var för något.

Han har en annan älskad leksak också - kastbollen. Men kastbollen är av flätat hårt rep och ganska tung. Varje gång det kastas med den i trädgården är jag rädd att det ska råka finnas en katt (eller någon annan) precis där den landar. Och, ja...man kan väl säga att då är kastbollen ett veritabelt mordredskap...  

Alltså är gummifrisbeen ett mycket bättre alternativ. Jag köpte två stycken från Foderbilen.se. Bra investering.


Den siste juni var vi som vanligt en tur ner till Ravlunda skjutfält med Leo. Det var varmt i vattnet och nästan inga vågor.

Det brukar bildas en mindre "babypool" där bäcken mynnar ut i havet. Där är det inga problem att få i Leo. Att hämta frisbeen i vattnet är roligt! Han har inga problem med att stoppa ner hela huvudet under vattenytan...


   

Sedn var det dags att försöka locka i honom i det stora, vida havet.

Leo var som vanligt lite skeptisk till vågorna.


     

Efter ett tag beslöt sig Olof för att bada, och med hjälp av favoritfrisbeen och favoritpappa så beslöt sig Leo för att göra detsamma!

Det visade sig att han inte alls har problem med vattnet, vare sig grunt eller djupt. Det är vågorna som är lite läskiga.

Så fick vi då äntligen se det vi längtat efter så länge! Leo simmade och njöt av det.    Han ville ut gång på gång och hämta frisbeen, simma till pappa och springa tillbaka till mig som stod på land.


       

Förstås kunde vi inte låte bli att skratta åt hans höga svansföring som är hög

även i vattnet. Det ser ut som om han har ett litet periskop som sticker upp fast i fel ända...  


  


Så avslutar vi dagens inlägg med en fin bild där Leo och Olof simmar sida vid sida in mot land...

   

Av Leo - 3 juli 2011 17:28

    

Nu är Leo snart 14 månader. Det var ett tag sedan jag skrev om hans hälsostatus, så det tänkte jag göra i det här inlägget.

Vi har ju tampats en hel del med hans utslag, och nu senast gick han på en "dunderkur" på 20 dagar. Kuren var slut i början på maj då Leo bodde hos Lollo och Martin och kusinerna. Jag tror det är tredje antibiotikakuren han har fått, och allt detta innan ett års ålder...

När jag första gången upptäckte hans utslag bytte jag till ett torrfoder med hög proteinhalt och utan vete (Precept Plus), för att se om det blev bättre. Jag ville egentligen byta till färskfoder, men veterinären avrådde. När Leo var ca 10 månader började han äta Orijen som funkade bra för hans syskon som hade liknande problem. Fast efter en dryg månad rasade hans mage ihop totalt. Han fick diarréer och om det var korvar som kom ut var de lösa. Och vilka korvar! Herregud att en hund kan bajsa så mycket! Nog för att Leo är en stor hund, men korvarna... Och säkert fyra gånger om dagen. Jag märkte också att han började magra av (förstås! Han kan ju inte ha tagit upp någon näring alls!), och som om inte detta skulle vara nog började dessutom utslagen komma tillbaka...



Då kände jag bara att nu fick det vara nog!

Jag beslöt mig för att gå på min magkänsla och göra bytet till färskfoder som jag ville göra när han var fyra månader, trots att veterinären inte tyckte det.

Sagt och gjort - färskfoder (Bravo) inhandlades tillsammans med lite kosttillskott eftersom han var så avmagrad. Jag fasade över sakta. Det är viktigt när man byter foder, oavsett vad man byter till/från.

Det tog inte lång tid så märkte jag att hans päls blev blankare. Sedan att slemhinnorna i ögonlocken som tidigare varit ganska röda nu var rosa och fina. Han slutade klia sig. Han började gå upp i vikt. Sedan två veckor tillbaka äter han endast färskfoder med kosttillskott. Och nu äntligen har magen börjat reparera sig, avföringen har antagit rätt form och ut kommer säkert bara hälften av det som kom ut tidigare.

Dessutom har vi nu en kille här hemma som sitter och tittar på när man förbereder maten åt honom. Och som äter den även om det är tidigt på morgonen. Underbart!

Han har haft ett utslag högt upp på insidan av ena låret som inte riktigt velat ge med sig trots alla antibiotikakurer. Det är helt borta nu!

Det ska bli spännande när vi ska till veterinären nästa gång och han ska kolla Leos öron. Det skulle inte förvåna mig om svampinfektionen han haft i ena örat även den har med felaktig utfodring att göra!

Jag hoppas förstås att han fortsätter att må så bra av färskfodret som han uppenbarligen gör nu.


När jag ville göra bytet hade jag kontakt med några foderkunniga personer på forumet AlltOmHundar som hjälpte mig och lärde mig om näringslära för hundar. Det gjorde att jag också letade mycket information själv. Stort tack till er för hjälpen, ni vet vilka ni är!

Jag lärde mig bl.a (vilket ju egentligen är helt logiskt och jag borde kommit på det själv) att torrfoder är förstås inte det ultimata för hunden. Det är det ultimata för hundägaren eftersom det är den enklaste lösningen för oss (både i hantering och förvaring) på foder åt ett djur. Det är processat på ett sätt som verkligen inte är till för levande organismer!    Så nu har jag avreagerat mig tillräckligt.   


Om du som läser detta har hund med hudproblem, tycker jag att du ska prova ge färskfoder om du har möjlighet. Det är inte dyrare än ett bättre torrfoder, men man måste ha mycket plats i frysen alternativt en extra frysbox.


Torrfoder kommer nog ALDRIG över tröskeln här igen!

Nog om detta elände...nu till lite bilder...



En midsommardans med mamma i det gröna. Små grodorna, kanske...  

    


Han bara ÄLSKAR att spela fotboll!



Leo är - jag vill inte kalla honom egocentrisk - lite besittningsfixerad när det gäller fotbollar. Jag brukar ha två sedan han var valp för att lätt få honom att släppa den ena för den andra och på så sätt lära honom loss. Han är duktig på losskommandot nu, men han vill ha ALLA BOLLAR!

Han har blivit en riktigt bra målvakt. Kolla här!


       

Och när man spelat så mycket fotboll, blir man lite trött och måste vila en stund...


 

Av Leo - 3 juli 2011 16:54

För ca en månad sedan gjorde vi en utflykt till Sofieros slott. I månadsskiftet maj-juni blommar rhododendron, och i slottsparken finns det en jättestor ravin helt översållad med olika slags rhododendron och azaleor. Vi hade en härlig dag!      


Här är Lollo och Lilja. Lilja är - som ni kanske ser - nybadad. Hon bara hoppade helt resolut rätt ut i en damm och simmade lite... Detta till allas förtjusning!


 


Snart blir jag låtsasmormor OCH gudmor...   



Det var fantastiskt väder och vi njöt i fulla drag! Det är så fint i slottsparken. Den består ju inte bara av rhododendronravinen, utan också av fina perenn- och sommarblomsterplanteringar och en fin köksträdgård. Och så finns där världens finaste gamla växthus med riktigt gamla vinstockar.

Men bara rhododendronravinen är värd ett besök!


  



 

Med på dessa bilder finns den gula guldazalean. Den doftar himmelskt. Vill ha!


 

Här sitter Lollo och jag tillsammans med Lilja och Leo under blåregnet. Tyvärr hade det inte slagit ut än.


 

Här sitter Martin, jag och hundarna och väntar på den goda glassen som Olof och Lollo köar för...

Som avslutning kommer här en bild på de tre "kusinerna". Visst är de fina!   

        

Ovido - Quiz & Flashcards