Direktlänk till inlägg 2 oktober 2011

Gröngölingsutställning i Hässleholm

Av Leo - 2 oktober 2011 15:15

 

Igår var vi i Hässleholm på gröngölingsutställning. Min syster Kerstin, hennes fästman Mårten (dagens fotograf), hennes son Birger och Birgers sambo Helena mötte upp. Det var så fint  att de var med! Trevligt med sällskap och förstås trevligt att få bilder. Olof jobbar hela helgen, så han kunde tyvärr inte följa med.

Jag har ju fått rådet tidigare att endast ställa Leo på inofficiella utställningar tills han är "klar", så då gällde det att passa på när det blir sådana!


 

Vädret var helt okej, och på eftermiddagen tittade solen fram! Eftersom utställningen var utomhus, så var det fantastiskt skönt...

Efter en stunds väntan blev det så vår tur. Domare idag var Carina Andersson Rapp, som var glad och trevlig. Leo är nu sexton månader och tävlade alltså i juniorklass. Även denna gång var Leo ensam broholmer.


   

Leo ser ut att undra om det verkligen ska vara nödvändigt att Carina ska peta honom på tänderna...

Om ni undrar varför jag skrattar på nästa bild, så är det inte för att jag tycker det är så himla kul att springa utan för att jag började springa ett par steg på fel håll i ringen innan jag kom på vad jag gjorde. Pinsamt...men vilken tur att tillställningen var för gröngölingar...


 

Till och med Leo tyckte det var kul att morsan gjorde bort sig...


   

Här konfereras det flitigt...


   

Här tilldelas Leo hederspris av ringsekreterare Björn.


  


Carina Andersson Rapp tackar för att vi kom. Hon tyckte det var väldigt trevlig att få se en broholmer!

Det gick bra för Leo! Här kommer Carinas omdöme:


"Maskerat, välformat huvud med bra bredd i skallen. Tillräckligt nosparti. Fina läppar. Välformade ögon med fin färg. Kraftig hals. Tillräcklig kropp med rektangulära proportioner. Plan, fin rygg. Bra kors. Förbröstet kunde vara mer utvecklat. Tillräcklig bredd i bröstkorgen. Rör sig något trångt bak, något löst fram, väl från sidan. Något glad svans. Fin päls och färg. BIR."


Så det blev hederspris och BIR. Han fick fel BIR-rosett först. Det står valp på den och nu tävlar han ju med vuxna, så vi bytte den efteråt till den rätta varianten. Skönt att det inte bara är jag som gör fel på utställning...

Här ser vi den stolte vinnaren och hans ännu stoltare mamma.


 

På eftermiddagen tävlade han om BIG (bäst i gruppen), men åkte ut direkt. Jag tror det beror på svansföringen. I BIGen sprang Hanna Persson med honom. Hanna är en ung tjej, vars stora intresse är hund och utställningar. Trots sina unga år är hon en duktig handler (en som som visar upp hunden i ringen), och vi bodde grannar för tio år sedan i Vinnö. Vi träffades på en ringträning för ett halvår sedan. Jag kände förstås inte igen henne, hon var ju tio år när jag såg henne senast. 

Så träffades vi igen igår, eftersom hon var där och skulle visa new foundlands. Jag frågade henne om hon ville pröva att visa Leo, och eftersom det är det roligaste hon vet plus att hon vill ha raserfarenhet så tackade hon ja.

Oj, vad duktig hon är. Det såg fantastiskt proffsigt ut!

Tack, snälla Hanna, för att du visade Leo!

Tyvärr har jag inga bilder från BIGen eftersom Mårten och company åkte hem vid lunch.


Man får se mycket fint, mysigt och även roligt på en hundutställning. Här kommer några sådana bilder.


 

Den här lilla tjejen av rasen dans-svensk gårdshund blev Leo väldigt förtjust i. Här ser hon med spänning på hur Leo för sig i ringen.


 

Möte med en söt liten rottweilertjej.


 

Två kramandes lagottos.

   

En bister bulldog...


Vi tackar familjen för sällskapet, och ett särskilt tack till Mårten för de fina bilderna!


 

 
 
Ingen bild

lollo

9 oktober 2011 20:35

Nästa utställning måste jag följa med! Kanske t om ställa ut Lilja? :) Ses imorgon. Kram Lollo

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Leo - 24 oktober 2013 18:43

Det här året har varit ett fint år vädermässigt. Först den bästa sommaren på jättelänge och så en varm, härlig indiansommar. Olof har tagit fina bilder på Leo idag när de var vid havet. Tänk er - oktober är snart slut och vi har femton grader varmt...

Av Leo - 28 januari 2013 11:19

Äntligen kommer ett nytt inlägg! Igår fick jag fina bilder på Leo av Olof som han tog häromdagen. Bra start på året, eller hur?    Lägg särskilt märke till bilden i bilen. Om en bildörr är öppen går han in och sätter sig. För ett och ett halvt år...

Av Leo - 1 augusti 2012 13:17

  Så kom sommaren och snart är den över... Äntligen fanns det tid och ork för nytt blogginlägg. Våren var som vanligt intensiv med jobbproduktioner, sommaren har varit intensiv med trädgården - vi har ju stort grönsaksland och jag har sått MÅ...

Av Leo - 1 april 2012 14:00

    Idag har Leo varit med om något märkligt. Han har blivit mentaltestad.    Ja, faktiskt! Det är inget aprilskämt! Och det var kul! Leo, Olof och jag kom till Tollarps brukshundsklubb kl.7.40. DET är nog aprilskämtet i det hela. En söndagsmo...

Av Leo - 31 mars 2012 13:11

Återigen är det ett tag sedan det skrevs något på den här bloggen...    Många ursäkter finns det, men vi kan väl enkelt säga så här: det är mycket nu - på alla plan. Och så fördjupar jag mig inte i det.   Förra helgen var Leo och jag på broholmer...

Ovido - Quiz & Flashcards