Alla inlägg under oktober 2010

Av Leo - 31 oktober 2010 14:58

  


Idag börjar jag med denna bild som jag tog i veckan. Leo envisas med att ligga i fönsterkarmen fastän han nästan inte får plats där längre. Olof funderar på att bygga en plattform så platsen utökas så att Leo kan fortsätta att ligga där och "vakta". Ja, säg vad husse inte skulle göra för sin älskling...   

Jag bifogar den gamla fönsterkarmsbilden från mitten av september så kan ni se Leos tillväxt.

  


Nu till veckans nyhet!

Nu var det äntligen dags! Detta som jag längtat efter, nämligen Broholmerföreningens gåtur!

Tyvärr kunde inte Olof följa med för han jobbade. Det får bli nästa gång.

Gåturen går till på följande sätt att man som medlem bjuds in att delta. Andra hundägare (med andra raser) som känner oss broholmerägare och vill följa med är naturligtvis också välkomna. Det kan ju vara ett riktigt bra sätt att träffa broholmere om man skulle vara intresserad av rasen och funderar på att skaffa en.

Det är också jättebra för oss broholmerägare att träffas och kunna jämföra erfarenheter, och få svar på frågor av mer erfarna broholmerägare.

Den här gången samlades vi på Klippans camping, och så gick vi en tur i Elfdalen. Det var vackert, men framförallt trevligt att få träffa fler broholmerägare och förstås himla kul att se hundarna "in action"!

Känslan av att ha ett bra socialt nätverk runt hundarna är bra, tycker jag. Det är mycket jag undrar över och det blir förstås lite svårt när så få känner till rasen. Då är det skönt att ha erfaret folk omkring sig, även om det "bara" är över nätet eller telefonledes. Jag har i alla fall lärt mig att i Broholmerföreningen hjälper de mig mer än gärna.

Jag har förvisso erfanrenhet av hund sedan tidigare, men inte så här stor och inte av ovanlig ras.

Här nedanför följer lite bilder från denna tur!

Först ut är alla broholmere, 3 vuxna och fyra valpar. Det är fyra av de fem valparna som är nya i Sverige. Den här gången kom det tyvärr inga av de svarta broholmere. Jag hoppas på nästa gång!


             Leo, Sigo, Truls, Dacke, Ronja, Elli, Beda och Frode  



    


Här kommer valparna för sig själva.


               

                     Sigo, Ronja, Leo och Elli 



  


Sen måste jag ju förstås lägga in en bild på alla som var med. Där ser man Leos "kusiner" Silver och Lilja ( de två Siberian husky-hundarna till höger). De är två mycket älskade hundar - inte minst av Leo!


  


Här är "älsklingskusinerna" med husse Martin lite för sig själva medan broholmerhundarna fotograferades...


  


Leo fick en ny kompis som han gärna ville leka med. Leo fick en puss också!

Sigo heter den ljuvliga lekkompisen och han är född i Norge.


Jag tycker de följande bilderna är extra roliga för Leo är så glad och viftar så mycket med sin svans så den har inte kommit med på bilderna... Det ser ut som att han har en kuperad svans!    "Storasyster" Lollo håller i kopplet.       


Jag vill också presentera Truls. Denna fantastiska hund träffade jag och Olof tidigt i våras, och han är en stor faktor till att Olof kunde tänka sig att skaffa hund. Truls är lugnet själv och en synnerligen trevlig och godmodig hund som tar allt med "knusende" ro. En riktig broholmer!

Min "svärson" Martin (Lollos sambo, Silver och Liljas husse) är djupt imponerad av Truls. Här är en fin bild på Truls med matte Helle.


  


Som avslutning på inlägget idag kommer en fin bild på Leo och hans "storasyster" Lollo.

Leo älskar Lollo, och Lollo älskar puppen!


  

Av Leo - 11 oktober 2010 22:07

  


Idag kommer lite bilder från en skogstur och från trädgården.

Det har varit ännu en fantastiskt vacker höstdag med turer i solskenet, och dagen avslutades på brukshundsklubben med valpkurs för näst sista gången. Det går rätt så bra, och jag har (trots allt) bestämt att jag nog vill fortsätta med allmänlydnad till våren. Min plan är att vi ska gå apellkurs, eftersom Leo verkligen gillar att spåra. Framtiden får utvisa hur det blir, men en anmälan till vårens allmänlydnad blir det i alla fall!

Här ligger han i trädgården bredvid älsklingsleksaken (förutom tomma toarullar, då!) - hamparepet som husse fixat. När Leo är uttråkad eller leksugen springer han och sätter sig vid repet och tittar intensivt på oss...  


Här följer en miniserie från promenaden i eftermiddags. Jag vet inte om det kommer att synas så bra, det får bli ett experiment.   

Det föreställer i alla fall Leo när han springer i högt gräs. Det är fantastiskt kul, tycker Leo!

                        

 


Visst är jag stilig, tycks han säga. Jag kan ju inte annat än att hålla med...


Dagismatte Monica tycker det vore en idé att fotografera Leo på samma plats ofta. Då blir det lättare att se hur han växer. Därför blev det i fina himmelssängen som numera står bredvid husses och mattes säng. Inte för att det gör någon nytta precis, han sover fortfarande gärna mitt emellan oss, eller vid våra fötter. Vi får se om vi kan få dit honom medan han får plats i den...

Han växer så det knakar. Jag var med honom hos veterinären den 4 oktober och då vägde han 22,2 kg (4,5 månader gammal).

  

          Vä 5 sept, hö 14 aug           


Slutligen kommer en bild på tredje kattsyskonet Fritz Olof Robert (efter min pappa) allmänt kallad Fritz eller Frille. Han tycker Leo är rätt okej, så länge han inte jagas. En fördel med Leo är att han får god mat, tycker Fritz...        

Av Leo - 9 oktober 2010 19:40

Som jag tidigare berättat lever Leo inte bara med oss människor, utan har även tre kattsyskon. Favoriten är Mao.

Deras historia är mycket rörande eftersom Mao har trauma bakom sig med andra hundar. Han borde vara livrädd för Leo egentligen, men det var han som först tog Leo till sitt hjärta av katterna. Eller tagit till sitt hjärta är kanske ett för starkt uttryck, men jag tror att han gillar honom.

  


Här sover de tillsammans. Mysigt! Det värmer verkligen våra hjärtan.

Fast man kan undra om Mao tycker det är så mysigt på nästa bild?


  


Leo har i alla fall stort utbyte av Mao. Det visar de följande bilderna.


        


Imorgon ska jag ta med mig kameran på vår skogspromenad och lägga in lite fina skogsbilder. Tills dess får vi titta på de här!


  


Ovido - Quiz & Flashcards